Fortsättning på minisemestern




Vi hann ju med en hel del annat också på vår lilla minisemester. En tur ut till Öregrund bl.a.



En riktigt gammal tvåmasatare, man har bildat en förening för att samla både pengar och arbetskraft för att få i toppskick.



Ett trevligt litet fiskeställe som dock mest bestod av restauranger belägna utefter strandremsan.



En bonde efter vägen hade slutat att använda de gamla redskapen och hängt upp dem längs med vägen.



Trevligt att titta på.



I en liten by hade man börjat bereda marken och omgivningarna fär att anlägga en riktigt stor och fin camping. Alldeles som ett litet gulligt Nangiala.



Bodde Sofia, hon som födde upp duvorna i det här lilla huset? Eller var det Skorpan och Jonatan kanske? Kanske det finns en körsbärsträdgård också.



Här bodde dom ju i alla fall inte.



När jag var 16 år så arbetade jag och min syster här på stadshotellet i Norrtälje. Undrar hur det ser ut nu? Man kanske skall gå in och titta, kanske berätta att jag jobbade här under en sommar.



Det visade sig vara ombyggt till ett vanligt lägenhetshus med postfack i nedre delen. Gissa vem som bodde här. Jo, Pia Degermark som spelade rollen som Elvira Madigan och som hade en romans med kung Karl Gustaf.



På det här lilla torget som ligger utanför Stadshotellet (jag står på hotelltrappan och tar fotot) åt jag min första pomfrittes doppad i bearnaise för första gången. Vi fick två skålar av kockarna att ta med.



Plötsligt, när vi börjat köra norrut från Norrtälje, fick vi nästan tomt med luft i ett framdäck. Vi vände genast tillbaka till sta'n. Tursamt nog så låg det en gummiverkstad alldeles intill vägen. Vi åkte dit och fick däcket fixat, det visade sig vara ett ventilgummi som torkat ihop.



Vi åkte till ett ställe som heter Nydal. Här bodde jag när jag var sex år och här tappade jag min första tand när jag satt på trappan. Min lillebror Dan föddes när vi bodde här.



Mitt emot vårt hus låg en liten hållplats där stinsen bodde. Det var ett mycket trevligt gammalt par som vi brukade spela kinachack med.



Station hette Nydal, den beboddes av Stockholmare som hade den till sommarstuga.



Så här såg det ut på 1895. Som jag mindes så såg det ut så här när jag bodde där också. Dressinen, som syns på bilden åkte jag och stinsen med på järnvägen till en bonde och köpte mjölk i mjölkkruka.



Den här mannen flyttade in i huset vi bodde i efter att vi flyttat. Nu bodde han i det här huset som byggts senare.
Det är hans urklipp på tidningsartikeln här under.



Vi åkte till bondens gård för att titta också, och tänk att det bodde folk där också.



Han bjöd in mig för att titta hur det såg ut i hans fina och moderna kök. Jag minns det ju mycket mindre förstås.



Undrar om det skall bli julkärvar av den här halmen som satt uppspetsade på pinnar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
web counter