"Livet på Finnskogen", i Gruvberget



Vi kör uppför uppfarten till Gruvbergets kyrka. Klockstapeln, som står rakt fram ringde man i när det samlades till kyrkliga sammankomster. Ja, man ringer ju förstås fortfarande i den när man samlas till sammankomster. Nu för tiden kan det vara för Elvis-aftnar, Musik i sommarnatt eller andra arrangemang som föreningen i Gruvberget anordnar.
Och framför allt så ingår de ju i vår gemensamma tur, "Livet på Finnskogen".



Eva tar emot på kyrktrappan tillsammans med Risten.



Eva berättar bland annat om vår ovanliga präst Carl-David Othzén, stationerad i Gruvberget, som även gick under namnet "Finnskogens Don Camillo". Det namnet fick han av en speciell anledning. Han ställde upp för "sitt folk" och agerade vakt vid en midsommarfest.
Det etablerade prästerskapet gjorde stor sak av det hela och det hamnade på första sidorna i alla stora tidningar. Därefter skedde ett antal händelser som resulterade i att hela Nalens ensamble drog till Katrinebergs bygdegård med dunder och brak.



Så här såg han ut, vår präst. Här står han framför Katrinebergs kapell, han hade ju också den att ansvara för.

Othzén uttalade sig i tidningarna (1955) att  "Låt kvinnorna bli präster, man skall inte fastna vid gammalt".
Han skrev nog den första insändaren i Sverige,1938. Den handlade om den dåliga vägen mellan Katrineberg och Gruvberget. Det byggdes därefter en ny väg. Han ordnade med elektricitet och många många andra saker.



Här står han på vedbacken och sågar och det är inte säkert att det var till sitt eget hushåll. Han åkte runt och hjälpte gamla och sjuka, både praktiskt och mentalt. Ja han agerade både präst, socialarbetare, konsult, terapeft, agitator och mycket , mycket mer.



Eva kan inte bara sin historia, hon kan sjunga också. Hon sjunger så vackert att det inte lämnar ett öga riktigt torrt.
Våra gäster brukar bli så förundrade. Jag kan hålla med dom om att med det lilla invånarantal så har vi riktigt bra kvalité på våra invånare.



Tänk att det aplåderas riktigt ordentligt i kyrkan när Eva sjungit.
Undrar vad Carl-David Othzén hade sagt om det?
Jag tror att jag vet vad han skulle ha sagt - "Låt dom applådera i kyrkan, man skall inte stanna vid gammalt..."



Ja, det här var en stund i Gruvbergets kyrka tillsamman med Eva.

Kommentarer
Postat av: Ewa Johansson

Jag är nu en gammal tant men för 55-60 år sedan övernattade jag hos den s.k Gruvbergsprästen beroende på att jag skulle tillbringa sommaren hos hans syster Hilma som bodde i Fänja, Årsunda med sin man Henrik. Jag skulle vara tacksam för att få mina minnen lite mer förankrade då jag inte kan finna tant Hilda någonstans. Men hon ska alltså vara Carl-David Othzéns syster.

MVH
Ewa Johansson

2013-08-13 @ 16:53:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
web counter