Kärt återséende



Jag fick ett sms från Kathryn där hon skrev att de var ute på tågluffning i Sverige. Gissa om man blev avundsjuk!
Nåväl, de skulle komma upp till våra breddgrader och frågade om de fick bjuda oss på teater och lunch i Järvsö.
Naturligtvis ville vi det.
Jag började bearbeta min nya mobiltelefon - en Eriksson, hade tidigare haft Nokia, en inte alltför avacerad. Inställd på att göra de bokstäver jag ville ha för att forma till de ord jag önskade, började jag "jobba".

Denna Eriksson hade dock helt andra idéer om vad jag skulle skriva och fyllde i orden vartefter den behagade - trots mina protester och försök att ändra orden efter mitt tycke.
Det gällde att lura den påstridiga telefonen så jag fick skriva helt andra ord än vad jag tänkt från början. Ord som den inte hade så mycket invändningar om.

När jag lyckats skriva ihop något något sånär begripliga ord så blev det en svenska som defernitivt inte skulle ha samlat några poäng vid en betygsbedömning. Slutligen när jag skulle avsluta och skriva under med Leif och Gullan så vägrade telefonen att acceptera namnet Gullan. Den föreslog allt annat än vad jag ville så den vann slutligen över mig och jag fick retirera och skriva under med "Leif och jag".

Vi bestämde träff vid Stene gårds restaurang kl 16.00. Vädret var ljuvligt i slutet av juli och vi satt ute på verandan i kvällssolen. Det blev en trerätters fantastisk middag.



Kvällens publik har börjat köa för att se Folkteaterns "Jerfsölif" som handlade om lönnkrögerskan Pila - Brittas liv och leverne.



Kathryn träffar gamla bekanta från Folkteatern. Det blev kärt återseende.



Snart bär det av till Finnskogarna.



Macken såg lite konstig ut - eller såg den ut som en mack skall se ut kanske?



Lite svårt att få tanka när kvällen faller på.



Väl uppe på skogen så passar vi på att visa hur omgivningarna ser ut sommartid.
Här besöker vi en finländsk rökstuga som är under uppbyggnad i närheten. Kan bli bra att sova i under kalla vinternätter.



Jens har hittat en gammal brunn som han passar på att fota.



Här har det suttit folk - undrar vad de haft för sig?



Kan de ha festat på en kaffegök måntro?



Ett besök vid bäverhyddan hann vi med.




Här har de dämt upp ån så hyddan står säkert och rätt i vattenflödet.



Bävrarna har fällt björkar så det ser ut som "plocke pinn".



Vart skall man åka med teaterfolk om inte till vår alldeles egen teater på Finnskogen, nämligen "Finnskogsteatern".
Jens, som är Scen designer förundrades över bygget av vridläktaren som David - Reino byggt. Med täckande tak för hela läktaren. Ja faktiskt, den enda av sitt slag i hela Norden. 



Verkligen kraftigt bygge.



Naturligtvis blev det en inspektion under hela byggnaden - fantastiskt!



Den går på räls.



För att inte tala om denna fantastiska byggnad som har sina tallar kvar som tittar ut genom taket.



Tänk att stå där uppe och arbeta - 15 m upp i luften!



Ja det var lite knepigt säger David - Reino.



Lite fynd fanns det att göra i butiken.



Leif har hittat en visp i perfekt storlek för att vispa ihop lite redning.



Väl hemma igen så tar vi och lagar lite mat. Veronica passar på att komma och göra oss sällskap och träffa Kathryn & Jens på deras korta visit...



...innan de fortsätter sitt luffande längre upp i landet.
Det var mycket roligt att ha er här. Ni är verkligen toppen, vi ser fram emot ert nästa besök.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
web counter