Balo & Pajas på rymmen



Hej!
För ett par dagar sedan ringde en bekant som satt på pass i älgskogen upp Leif och frågade om vi saknade en hund - en svart/vit hanhund. Vi "visste" ju att våra hundar stannar på gården om de springer lös, vi hade ju några svart/vita hanhundar. Leif gick dock ut och räknade våra 26, alla var kvar. Det visade sig vara en hund från grannbyn några km från oss, han kom snabbt tillbaka till ägarna.

I går tog Leif och satte igång med att bygga en ny dörr till en av hundgårdarna. Balo & Pajas som bor där fick då gå ut i rastgården och vänta på sin nya dörr. Det tog ett par timmar så de var nog uttråkade på att vänta. Under tiden Leif skulle hänga dörren på plats tog jag hundarna och gick en promenad upp på en höjd som vi utnyttjar till "lekplats" till både valpar och vuxna hundar. Balo & Pajas tog lite väl stora lovar, dock kom de tillbaka när jag ropade på dem. Väl tillbaka till hundgårdarna gick jag in och hundarna var kvar ute på gården. När jag gick för att ropa in dem var de försvunna.

Tankarna gick tillbaka på när vi övertog hundarna från en familj som inte hade tid för dem. De ville att hundarna skulle få en tillvaro med jobb som draghundar i ett team med flera, de var ju avlade till draghundar. Balo hade haft sele på sig och dragit något, dock inte Pajas.
Familjen berättade att de varit på rymmen ett antal gånger, ibland varit borta i flera dagar. Det värsta som kunde hända var att de sprang in till vargarna eller blev påkörd av en bil. Vi åkte/gick runt i skogen och efter vägar för att leta. Jag placerade mig vid köksbordet med ett sudoku och höll samtidigt ögonen på gården genom köksfönstret. Plötsligt gick "larmet" från hundgårdarna och jag såg Balo & Pajas komma med hög fart direkt ner till hundgårdarna - de hade kommit hem!

De kom in till oss i huset och fick ett positivt mottagande, de fick skinka att festa på. Efter någon timme gick de målmedvetet ner till flocken och hundgårdarna. Balo & Pajas såg nöjda ut bakom sin nya dörr och resten av hundarna såg lika nöjda ut, de tyckte nog att det var skönt att rymlingarna kommit tillbaka.
Efter en stund stämde alla in i ett mycket vackert yl - flocken var samlad.

Hälsningar Gullan


Kommentarer
Postat av: Veronica

Titta! Nu har ni fixat profilbild också.

2008-10-20 @ 23:48:09
URL: http://xing.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
web counter